ładowanie
dsj2pl

Porady i wskazówki

Jak skakać – podstawy

Start

Na rozpoczęcie skoku mamy zawsze 15 sekund od momentu zapalenia się zielonego światła (kiedy światło miga, pozostało 10 sekund). Po tym czasie następuje dyskwalifikacja. Aby skutecznie odepchnąć się od belki startowej, należy wcisnąć dowolny klawisz myszy lub dotknąć ekran telefonu.

Wybicie

Po rozpoczęciu zjazdu, gdy zbliżamy się do końca rozbiegu, musimy odpowiednio się wybić. Aby to zrobić, wciskamy jednocześnie oba klawisze myszy lub dotykamy ekran telefonu dwoma kciukami. Poprawne wybicie to jeden z najważniejszych elementów skoku, na każdej skoczni najlepszy moment wybicia może być inny i potrzeba tu przede wszystkim wyczucia i treningów.

Lot

Bezpośrednio po wybiciu i rozpoczęciu lotu należy odpowiednio się nachylić, najlepiej ustawiając skoczka „pomiędzy narty”. Aby korygować pozycję w locie, poruszamy myszką góra-dół lub pochylamy / odchylamy telefon (ew. przesuwamy kciukami, jeśli ustawiliśmy taki sposób sterowania skoczkiem).

Lądowanie

Gdy zbliżamy się w do końca lotu, trzeba w odpowiednim momencie wylądować. Możemy to zrobić jednym przyciskiem myszy (lub dotykając kciukiem ekranu telefonu), dzięki czemu wylądujemy tzw. telemarkiem i otrzymamy wyższe noty sędziowskie za styl. Można wykonać również niepełny telemark, wciskając najpierw jeden klawisz myszy, a potem drugi (w dowolnej kolejności; im dłuższy czas pomiędzy kliknięciami, tym szerszy telemark). Jeśli nie zależy nam na punktach lub lecimy bardzo daleko, lepiej lądować na dwie nogi, wciskając jednocześnie oba klawisze myszy lub dotykając dwoma kciukami ekranu smartfona. Możemy w ten sposób zmaksymalizować uzyskaną odległość, jednocześnie minimalizując ryzyko upadku. Warto także przed samym lądowaniem odchylić skoczka poprzez przesunięcie myszki „do góry” lub odchylenie telefonu, co także może pomóc skutecznie wylądować, szczególnie na skoczni Włochy K230.

Jak skakać daleko

Odpowiedni wiatr

Najlepszy wiatr do skakania to oczywiście ten wiejący „pod narty”, czyli czerwona strzałka w lewą stronę. Teoretycznie im silniejszy wiatr, tym lepiej (liczba pod strzałką oznacza prędkość wiatru w metrach na sekundę), jednak najlepiej, gdy wiatr na progu nie jest najmocniejszy, a wzrasta dopiero już w locie (najczęściej jest to kwestia szczęścia i trafienia wiatru mocno zmiennego). Aby wyszukać odpowiedni wiatr, wchodzimy i wychodzimy z pucharu w grze tyle razy, ile to konieczne.

Liczba skoczków

Aby zmaksymalizować liczbę prób w jednym konkursie z tym samym, mozolnie wyszukanym, dobrym wiatrem, warto ustawić np. w PUCHARZE DRUŻYNOWYM maksymalną liczbę 4 drużyn po 4 graczy z kontrolą człowieka (USTAW DRUŻYNY → klikamy nazwę drużyny → KONTROLA: CZŁOWIEK). Przy dwóch seriach na zawodnika daje to możliwość wykonania 32 skoków w jednej sesji na danej skoczni.

Sztuczka z wiatrem

Jeśli w trakcie skoku wiatr się „popsuł” i chciałbyś przywrócić jego korzystne ustawienie, bezpośrednio po oddaniu skoku przejdź do powtórki (P na klawiaturze lub ZOBACZ POWTÓRKĘ w lewym górnym rogu dla wersji mobilnej). Przesuń powtórkę do momentu najkorzystniejszego wiatru i wyjdź z powtórki. Kolejny skok rozpocznie się z dokładnie takim samym wiatrem, z jakim zamknąłeś powtórkę poprzedniego skoku.

Czułość

Warto testować różne czułości myszy lub telefonu na ruch. Czułość na wersji mobilnej zmienisz w ustawieniach gry (menu główne) – maksymalna wartość to 10, a minimalna 1. Nie ma złotej reguły na idealną czułość, często może być tak, że skacze nam się lepiej na większej bądź mniejszej w zależności od skoczni. Część najlepszych graczy skacze na większych wartościach (7-10), ale są też świetni zawodnicy stosujący mniejsze. Z pewnością aby wykonać skutecznego i dynamicznego gibbona, konieczne są większe wartości.

Nauka od najlepszych

Warto próbować podpatrywać technikę z najlepszych skoków na danej skoczni. Powtórki rekordowych skoków znajdziesz w naszym dziale rekordów, a także w serwisie YouTube na kanałach Dominika Machowiaka, Jakuba Bastka czy Andrzeja Materny, na którym to dostępne są najdłuższe i niemal perfekcyjne skoki wykonane przez sztuczną inteligencję, o czym szerzej pisaliśmy w ciekawostkach.

Trening czyni mistrza

Deluxe Ski Jump 2 to gra, w której przy odrobinie chęci nie jest trudno osiągać wyniki przyzwoite (nie jest ani za łatwa, ani za trudna). Jeśli jednak Twoim celem są szczyty rankingów, musisz nastawić się na regularny, niemal codzienny trening, poświęcając sumarycznie sporą ilość czasu. Żaden z czołowych zawodników nie osiągnął swoich sukcesów ot tak na zawołanie, bez wielomiesięcznego czy wręcz wieloletniego grania. Kwestie talentu czy predyspozycji mają znaczenie drugorzędne. Zatem najważniejsze – trenować, trenować, trenować.

Gibbon

Technika gibbona polega na krótkotrwałym pochyleniu skoczka „pod narty” i szybkim odchyleniu nieco powyżej nart bezpośrednio po wybiciu. Odpowiednie wykonanie ruchu może przekładać się na nieco lepsze rezultaty (ok. +1-1,5 m), zwłaszcza na mniejszych skoczniach. Technika stosowana głównie przez zaawansowanych graczy, niezalecana dla początkujących (nie gwarantuje znakomitych wyników, a bez jej stosowania także można daleko latać, o czym przekonasz się, przeglądając nasz dział powtórek – wybierz klasyczny styl skoków (wkrótce)). Próba stosowania gibbona bez odpowiedniego opanowania wybicia i techniki lotu, a tym samym dobrych wyników stylem klasycznym, nie ma większego sensu. Będzie to jedynie dodatkowe utrudnienie zniechęcające do gry.

Używanie tej techniki bywa krytykowane jako nienaturalne lub czitowanie wykorzystujące błąd gry. Biorąc pod uwagę fakt, że gra nie jest wiernym symulatorem skoków narciarskich i zawiera wiele nienaturalnych elementów, argument ten wydaje się być nietrafiony. Podatność na gibbona jest z pewnością niezamierzoną niedoskonałością gry. Jednak większość graczy, a zwłaszcza czołowych, zgodnie postanawia traktować to jak zwykłą cechę gry i dodatkową technikę do opanowania dla maksymalizacji osiąganych wyników (często mając już w zanadrzu świetne wyniki także w stylu klasycznym i stosując obie techniki). Tym bardziej że jest ona jawna i każdy może ją stosować (jednak jak każda umiejętność, jej nabycie wymaga nieco czasu i dyscypliny, skąd częściowo także może mieć swoje źródło krytyka).

Domen Prevc ma gdzieś argumenty o nienaturalności gibbona 😉

Spowalniacz

Spowalnianie gry to technika jawnie i powszechnie stosowana przez najlepszych graczy komputerowych DSJ2 (na wersji mobilnej nie ma jak na razie znanego sposobu skutecznego i płynnego spowolnienia gry) umożliwiająca lepszą i bardziej precyzyjną kontrolę nad skoczkiem. Stosowanie spowalniacza nie jest uznawane za czitowanie, ponieważ w czasach, gdy gra powstawała, dość powszechne były jeszcze komputery o niskiej mocy obliczeniowej, na których gra naturalnie działała wolno. Spowalniacz jest także wbudowaną funkcją programu DOSBox, za pomocą którego gra musi być uruchamiana na obecnych, nowoczesnych systemach operacyjnych. Spowolnienie w DOSBoxie uzyskasz, używając wielokrotnie skrótu klawiszowego Ctrl+F11 (Ctrl+F12, by przyspieszyć). Warto także ustawić odpowiednią, niższą czułość myszy.

Problemy techniczne

Wszelkie powyższe rady mogą spalić na panewce, jeśli występują w naszej grze problemy natury technicznej. Głównie dotyczy to wersji mobilnej, gdzie gra może zachowywać się różnie w zależności od urządzenia. Najbardziej znane problemy techniczne i sposoby radzenia sobie z nimi to:

Powtórki

Zapis

Aby zapisać powtórkę skoku, bezpośrednio po wylądowaniu i pokazaniu not sędziowskich kliknij P na klawiaturze lub ZOBACZ POWTÓRKĘ w lewym górnym rogu ekranu telefonu. Z menu powtórki na górnej belce wybierz SAVE lub na mobilce:

Powtórki własnych rekordów skoczni zapisują się automatycznie (nazwa w formacie REC-XXX.RPL, gdzie XXX to kod skoczni). Mimo to warto zapisywać również osobno pod własną nazwą (pamiętaj o limicie 8 znaków), ponieważ jeśli w przyszłości ponownie pobijesz rekord na danej skoczni, automatycznie zapisana powtórka poprzedniego rekordu zostanie nadpisana i utracona. Autozapis dotyczy wyłącznie rekordów uzyskanych w trybie pucharowym (tryb treningu nie jest brany pod uwagę) oraz skoków wylądowanych (bez upadku). Rekordy zawodników sterowanych przez komputer (w grze określanych jako CPU) nie są uwzględniane.

Udostępnienie

Aby udostępnić link do powtórki skoku z telefonu, odszukaj zapisany skok w STUDIU POWTÓREK (główne menu), a następnie wybierz UDOSTĘPNIJ POWTÓRKĘ. Pojawi się menu udostępniania, w którym odnajdź platformę, na którą chcesz wysłać link (np. naszą aplikację) lub wybierz po prostu Kopiuj do schowka.

Możesz także udostępnić powtórkę bezpośrednio z oglądanego skoku (nawet bez uprzedniego zapisywania), wybierając z górnego menu powtórki przycisk: