ładowanie
dsj2pl

Historia gry

Początki

Dawno, dawno temu, w dalekiej i mroźnej Finlandii, pewien młody, ambitny programista, Jussi Koskela, zaczął eksperymentować z tworzeniem kodu grafiki przewijanej w bok. W pewnym momencie zauważył, że obraz na ekranie zaczyna przypominać skocznię narciarską. Jako że od dawna chciał stworzyć grę o tematyce sportowej, postawił sobie za cel wykonanie symulatora coraz popularniejszej w tamtym czasie dyscypliny – skoków narciarskich. Plan był ambitny, bo w odróżnieniu od obecnych na rynku, bardzo prostych gier o tej tematyce, gra miała się wyróżniać wiernym odwzorowaniem praw fizyki oraz precyzyjnym sterowaniem myszką. Zaraz po ukończeniu szkoły średniej, 3 miesiące czasu wolnego Jussi postanowił przeznaczyć na stworzenie pierwszej wersji projektu. Udało mu się ją ukończyć na dzień przed rozpoczęciem służby wojskowej.

Pierwsza wersja

Po miesiącach mozolnej pracy nad odpowiednim zrównoważeniem sterowania, pozycji w locie i modelu fizyki, by grywalność stała na jak najwyższym poziomie, 4 lipca 1999 roku ukazała się pierwsza wersja gry. Charakteryzowała się ubogą, dwuwymiarową, „pikselowatą” grafiką. Wersja demonstracyjna zawierała 4 skocznie, a pełna 8. Z uwagi na brak budżetu reklamowego, Jussi postanowił rozesłać grę do przyjaciół i kilku magazynów z grami. Mimo że gra nie zachwycała wyglądem, pierwsze wrażenia graczy były bardzo pozytywne. Wierne odwzorowanie praw fizyki i możliwość rywalizacji z innymi, a przez to duża przyjemność z gry, skutecznie przyćmiły słabości graficzne. Z czasem fani skoków sami zaczęli dzielić się grą, dzięki czemu stawała się ona coraz bardziej popularna.

DSJ2

Idąc za ciosem, Jussi Koskela postanowił przeznaczyć kolejne miesiące na wydanie następnej wersji gry, dodając przede wszystkim nowe skocznie. Deluxe Ski Jump 2.0 zawierała aż 32 obiekty (całkowicie wymyślone, czyli niemające odwzorowania w rzeczywistości). W wersji 2.1 poprawiono bezpieczeństwo oraz dodano efekt padającego śniegu. Skocznie wzorowane na prawdziwych, polskich obiektach pojawiły się za to w wersji 2.1p dołączonej do czasopisma Komputer Świat, o czym szerzej pisaliśmy w ciekawostkach. Była to ostatnia wersja gry wydana na komputery osobiste.

W tym czasie popularność gry osiągnęła swoje apogeum, a Polacy wręcz oszaleli na jej punkcie. Wg informacji od twórcy gry, niemal co drugi gracz pochodził z naszego kraju. Było to związane z pewnością także z trwającą wówczas „małyszomanią”, czyli wielkimi sukcesami sportowymi Adama Małysza. Świadczy o tym również tzw. „granie w Małysza”, czyli swego rodzaju nieoficjalna, powszechnie używana nazwa gry w Polsce. Organizowano liczne turnieje w szkołach i w internecie. Najlepsi gracze udostępniali swoje wyniki w oficjalnych rankingach na stronie twórcy gry, bijąc coraz to nowe, niewiarygodne rekordy. Walczono o każdy metr, każdy chciał się poczuć, jak Adam Małysz.

DSJ2 Mobile

21 listopada 2020 roku ukazała się mobilna wersja gry na urządzenia z systemem Android. Od 2 lutego 2022 roku dostępna jest także wersja dla systemu iOS. Sterowanie skoczkiem w grze odbywa się poprzez pochylanie urzędzenia lub przesuwanie kciuków po ekranie. Wersję na system Android zainstalowano ponad 500 tys. razy.