ładowanie
dsj2pl

Ciekawostki

AI gra w DSJ2

Jesteście ciekawi, jak sztuczna inteligencja poradziłaby sobie, grając w legendarnego „Małysza”? DSJ AI to projekt Andrzeja Materny, oparty o inżynierię wsteczną, którego celem jest osiąganie jak najlepszych rezultatów w zautomatyzowany sposób, włączając w to wyszukiwanie jak najlepszych warunków. Większość wyników zdecydowanie przekracza aktualne rekordowe wyniki, uzyskiwane przez najlepszych graczy.

Oto niektóre z rezultatów (niebieska linia oznacza aktualny rekord świata):

Australia 305,03 m

Węgry 238,51 m

Słowacja 135,53 m

Prawdziwi skoczkowie grają w DSJ2

Nie jest tajemnicą, że wielu czołowych zawodników skoków narciarskich próbowało swoich sił w Deluxe Ski Jump 2. Jednym z nich był niemiecki skoczek Severin Freund, zdobywca Pucharu Świata w sezonie 2014/2015. Swoją przygodę z DSJ2 zaczynał w wieku 12 lat, gdy dostał od rodziców pierwszy komputer. Do dzisiaj jego nazwisko znaleźć można w rankingach na oficjalnej stronie twórcy gry. Jego największym sukcesem w grze był rekord świata w długości lotu na skoczni Słowenia K250. Jussi Koskela przyznał, że Severin przekazał mu kilka cennych wskazówek dotyczących poprawy realizmu gry.

Adam Małysz i Kamil Stoch także spróbowali swoich sił w DSJ2, co obejrzeć można na poniższym nagraniu:

DSJ2 w filmie

W sierpniu 2002 roku odbyła się premiera polskiego filmu E=mc² w reżyserii Olafa Lubaszenki. W jednej ze scen na posterunku policji odbywa się taki oto dialog:
- Skoczyłem 280 na Słowenii.
- Kim?!
- No jak kim, Małyszem.
- Pokaż ryplej!
- Nie wylądowałem...

DSJ2 w piosence

W popularnym w czasach „małyszomanii” hicie „Skacz jak Adam Małysz” zespołu Resort K-ce pojawiają się następujące słowa:
Wchodzę do domu i włączam PC-eta, Deluxe Ski Jump już na mnie czeka. K90 – znów to wyzwanie. 100-120 – realne zadanie.

DSJ2 w Komputer Świat

W styczniu 2002 roku na dołączonej do czasopisma Komputer Świat płycie CD znalazła się pełna wersja gry Deluxe Ski Jump. Gra została oznaczona numerem 2.1p i wyróżniała się pięcioma dodatkowymi, wyłącznie polskimi skoczniami (Zakopane 1 K120, Zakopane 2 K65, Karpacz K85, Wisła K105, Szczyrk K85). Fani gry zauważyli także, że belka na skoczni Słowenia K250 jest ustawiona wyżej, co przekładało się na nieco większe odległości. Twórca gry, Jussi Koskela, nigdy jednak nie potwierdził celowości tego zabiegu (według niego musiało się to wydarzyć przez przypadek). Gra posiadała na stałe przypisany klucz „KOMPUTER ŚWIAT CD”, co niestety uniemożliwiało jej zarejestrowanie na siebie i wysyłanie swoich rekordów na oficjalną stronę twórcy. Grę do pobrania znajdziesz w naszym dziale download. Swoje rekordy z tej wersji możesz dodawać na naszej stronie.

Twórca gry na prawdziwej skoczni

5 maja 2005 roku Jussi Koskela, producent gier z serii Deluxe Ski Jump, odwiedził centrum skoków Herttoniemi w Helsinkach, by oddać swój pierwszy skok na prawdziwej skoczni narciarskiej. Jussi miał oddać skok na skoczni K15, której rekord wynosił 17 metrów i należał do Toniego Nieminena. Pierwsze dwa skoki były tylko zjazdem bez wybicia, ale w trzeciej próbie Jussi skoczył 10 metrów! Ręce Jussiego dotknęły ziemi po lądowaniu, jednak nie zmartwiło go to zbytnio – od teraz wiedział o skokach znacznie więcej! :) Skok Jussiego możesz zobaczyć tutaj.

Fatal Fumes

Deluxe Ski Jump to nie jedyna gra napisana przez Jussiego Koskelę. Pomysłowy Fin stworzył również grę o tematyce wyścigów samochodowych – Fatal Fumes, a także prosty klon tetrisa – Justis Pro. Nie zdobyły one jednak nawet w połowie tak dużej popularności, jak gry z serii DSJ.